Despre cum sa-ti scrii CV-ul


Daca te pricepi la google-it, cu siguranta vei gasi in cateva minute modele de CV-uri si mii de sfaturi care sa te ajute sa-ti scrii un CV decent, care sa sintetizeze ceea ce este important despre tine pentru un potential angajator. Dar, pare-se ca nici asa, foarte multi nu reusesc sa puna cap la cap, intr-o forma cat de cat structurata, povestea vietii lor profesionale. Uite asa, am hotarat sa incepem un “foileton” despre “cum sa…” pentru cei carora li se pare atat de greu sa-si insire pe hartie ispravile sau nu stiu cum sa le povesteasca intr-o intalnire de angajare. Sa pornim cu pasi de pitic:

1. Incepi si strangi sau notezi orice informatie care ti se pare importanta despre tine: diplome, cursuri, proiecte la care ai participat, rezultate tangibile pe care le-ai obtinut (ex. daca ai facut un site, scrie adresa; daca ai implementat vreun sistem, noteaza in ce a constat implicarea ta si cum s-a finalizat; daca ai facut vreun proiect deosebit, scrie despre ce e vorba). Le poti scrie dupa cum vrei tu, ordinea e aleatorie si rectific, scrie orice informatie, pentru a evita eliminarea lucrurilor importante pentru ca nu ti se par relevante (tie ti se par nesemnificative, dar pot conta pentru cel care citeste CV-ul!)

2. Alege un format de CV (le gasesti cam peste tot pe internet) cu care sa te simti confortabil, incepe cu unul mai simplu, daca esti la primul CV. Poti incerca modelul european – il gasesti aici (are inclusiv explicatii de completare). Daca angajatorul nu cere neaparat formatul acesta, creaza-ti tu un format in care sa pastrezi totusi rubricile esentiale (experienta, educatie, date personale, abilitati si competente specifice).

3. Fill in the blanks! Acum introdu cu grija datele despre tine in formatul ales. Aici sunt mai multe lucruri de spus:

  • Daca experienta nu este punctul tau forte, schimba ordinea si pune accentul pe studii, stagii de pregatire, etc si viceversa.
  • Cand trebuie sa faci referire la experienta, scrie propozitii scurte si concise privind principalele responsabilitati.
  • Daca ai motive sa te lauzi, scrie la finalul fiecarui post, principalele realizari (de ex. cresterea vanzarilor cu x%, angajarea si pregatirea a “y” specialisti/tineri manageri etc., implementarea sistemului “z” in timpul previzionat si bugetul stabilit).
  • Noteaza si cursurile, conferintele si workshopurile la care ai participat (fara sa spui neaparat unde s-au desfasurat!!!! – daca citeste cineva “curs de customer service la Hotel International din Sinaia” va intelege exact ce ai retinut din cursul respectiv:)). Relevante sunt tema cursului, organizatorul/trainerul daca este unul cunoscut si data desfasurarii.
  • La abilitati, fii cat mai realist si corect in apreciere. Daca vei cosmetiza exagerat, se va interpreta ca minciuna si vei avea de pierdut.

4. Detaliile fac diferenta! Dupa ce ai scris tot ce aveai de scris despre tine, verifica!

  • CV-ul nu trebuie sa fie foarte lung (2 pagini este mai mult decat suficient, asa ca daca ai mai mult, taie).
  • CV-ul trebuie sa fie relevant pentru postul pentru care aplici si pentru compania la care vrei sa lucrezi (sintetizeaza si pune accentul pe lucrurile care au legatura cu aplicatia ta si scade ponderea experientelor