Extras din Articolul “8 ponturi mari pentru o firma mica, la recrutarea de personal”, Hotnews.ro


Oamenii de afaceri la inceput de drum isi pot gasi rapid angajati potriviti in propriile cercuri profesionale in care se invartesc, a explicat headhunterul Roxana Morozan, intr-un interviu video acordat HotNews StartupCafe. Experta HR a explicat care sunt vulnerabilitatile start-up-urilor de dimensiuni mici pe piata fortei de munca din Romania si a oferit 8 ponturi firmelor in cautare de angajati care sa faca diferenta.

Firmele mici abia intrate in afaceri prezinta anumite particularitati in privinta politicii de recrutare. In primul rand, nu-si permit sa stea prea mult cu un post descoperit, pentru ca, spre deosebire de o firma mijlocie sau mare, are putini angajati si nu poate redistribui sarcinile aferente posturilor libere.

O alta problema a start-up-urilor este legata de lipsa de notorietate in ochii candidatilor. "Prima provocare pentru un start-up este ca nu te cunoaste nimeni", spune Roxana Morozan, Managing Partner al firmei de consultanta Aqua Consulting Group.

Toate companiile si cu atat mai mult start-up-urile mici isi doresc angajati creativi, care sa scoata din joben ideile si solutiile care sa dea firmei un "boost" in piata si sa le diferentieze de competitori. "Asta cu scoaterea idelilor din joben e o asteptare putin nerealista", avertizeaza, insa, headhunterul.

Opt ponturi pentru o recrutare eficienta se desprind din interviul acordat de Roxana Morozan pentru Hotnews:

  • Accesati retelele sociale profesionale de pe internet. Retele ca LinkedIn pot fi o sursa buna de angajati de talent. Si site-urile specializate in joburi sunt un instrument util pentru o firma in cautare de personal, dar ai grija la CV-urile "cosmetizate". "Poti intalni un candidat care sa fi fost invatat foarte bine cum sa-si faca CV-ul, pot exista competente prezentate foarte frumos, dar in momentul verificarii iti dai seama ca nu erau la standardul dorit, pur si simplu are o prezentare pozitiva", avertizeaza Roxana Morozan. Deasemenea, multe persoane nu-si mai cauta sau nu-si mai actualizeaza aplicatiile pe care le au pe site-urile de specialitate. "Un developer nu cred ca isi va actualiza atat de rapid si aplicatia de pe site-ul de joburi, in ritmul in care evolueaza lucrurile", mai explica ea.
  • Recomandarile din breasla. "O sursa alternativa ar fi comunitatile, in reteaua ta sau intre conexiunile pe care le ai in domeniul tau specific. Ca modalitate de a cauta, poti sa te uiti la firme concurente, dar poti sa dai gres, daca nu ai abilitate de a face selectia candidatilor".
  • Detaliul care te diferentiaza ca firma. "Conteaza foarte mult prin ce te diferentiezi. Daca as face o recomandare pentru cei care pornesc o afacere, ar fi sa gaseasca acel beneficiu, acel punct care ii diferentiaza de restul firmelor si sa-l valorizeze".
  • Fa-ti firma atractiva. "Chiar si anuntul pe care il dai pe un site de recrutare se poate pierde intre mai multe anunturi. Si atunci trebuie gandit altfel. Trebuie sa-l faci altfel, sa-l formulezi sa fie atractiv pentru cei in cautarea unui job sau pe care ti-i doresti la tine in companie sau care nu cauta neaparat un job in acel moment".
  • Cauta persoane complementare tie. "Firmele mici ar trebui sa caute abilitati complementare, astfel incat sa nu ramana zone neacoperite si sa nu aglomereze cu sarcini administrative un specialist care ar putea foarte bine sa faca o bucatica dintr-un proiect. Trebuie sa cauti persoane sau specialisti care sa te completeze pe tine ca antreprenor, pentru ca de cele mai multe ori omul de afaceri se implica activ si in operational".
  • Candidati dornici de actiune. Un start-up ar trebui sa-si caute persoane care sa aiba "acea dinamica, acel avant si acea disponibilitate de a face parte dintr-un start-up, pentru ca este o perioada solicitanta, dar in acelasi timp foarte efervescenta si sunt persoane care cauta efervescenta asta".
  • Nu sta prea mult pe ganduri. De exemplu, in domeniul IT provocarea principala este ca profesionistii sunt foarte "vanati". "Am avut situatii in care o mica firma a apelat la noi, a vrut sa caute oameni, dar a durat mai mult pana a luat decizia finala si a pierdut candidatii, pentru ca astfel de oameni se poate intampla sa aiba oferte in aceeasi saptamana din doua-trei surse".
  • Investeste in recrutare. Firmele trebuie sa priveasca recrutarea de personal ca pe o investitie in dezvoltarea firmei, nu ca pe o cheltuiala. Daca nu isi permite sa angajeze o companie de head hunting, un start-up poate sa apeleze la serviciile unei firme de resurse umane care sa ii ofere coaching in domeniu. "Parabola pescarului - nu-i da peste, ci invata-l sa pescuiasca! Facem coaching, te invat cum sa cauti, te asist in primul proces de recrutare, dupa care tu te dezvolti mai departe", explica Roxana Morozan.